צורות נשיות של שמות עצם המתייחסים למקצועות בשפה הספרדית

ככל שהמצב החברתי של נשים משתפר, הסטיגמה שהייתה קשורה לכמה צורות מקצועיות נשיות נעלמת. יש לציין את הדברים הבאים:

• ‘שופט’ אל / לה ג’וז – הצורה המועדפת בספרד, מקסיקו ופרו: אל פאיס מתעקש על לה ג’וז. במקומות אחרים באמריקה הלטינית la jueza אינו נדיר לשופטת. האקדמיה מקבלת la jueza והיא נפוצה בדיבורים בכל מקום.

• אל מדיקו ‘רופא’: לה מדיקה הוא נורמלי בחלק גדול מאמריקה הלטינית, ראה una médica blanca sudafricana (Granma, Cu.) ‘רופאה לבנה דרום-אפריקאית’, אבל אמיליה סאורה, בית החולים לה מדיקו חטא (AM, מקס.) ‘ES, הרופאה ללא בית חולים’. אל פאיס והאקדמיה מאשרים את la médica וזה תופס מקום, אם כי יש אנשים שעדיין רואים בכך מעט מזלזל. La doctora היא אלטרנטיבה מנומסת עבור רופאה. האקדמיה דוחה את לה מדיקו.

• El / la miembro ‘חבר’ (במועדונים), גם el socio / la socia. ה- NGLE 2.9f מאשר את la miembro.

• ‘שר’ אל / לה מיניסטרו, אך לה מיניסטרה נהוג בימינו. אל פייס והאקדמיה ממליצים על la primera ministra על la primer ministro ‘ראש ממשלה’, אם כי משמעות הדבר באופן הגיוני ‘השרה הנשית הראשונה’.

• לה פואטה מועדפת כיום על לה פואטיסה ‘משוררת’.

• La política מקובלת על ידי NGLE 2.6 גרם לפוליטיקאית; זה גם אומר ‘פוליטיקה’. La informática היא מומחית בתחום ה- IT; זה גם אומר ‘מחשוב’.

• La sacerdotisa היא נקבה אפשרית של ‘כהן’ אל sacerdote, המשמשת בעיקר לדתות קדומות. ה- NGLE מציין את השימוש הגובר ב- la sacerdote עבור כוהנות (כלומר לא קתוליות).

• לה סרגנטה משמשת כמשמעותה של אישה קשה ומזג, ולכן לה סרג’נטו היא סמלת.

שמות עצם אחרים המסתיימים ב- -o עשויים להיות קבועים: אל ארקיטקטו / לה ארקיטקטה ‘אדריכל’, אל ביולוגו / לה ביולוגה ‘ביולוג’, אל קתדריקו / לה קטטראטיקה ‘פרופסור’ (פירוש אירופי), אל פילוסופו / לה פילוסופה ‘פילוסוף’, אל לטראדו / לה לטראדה ‘יועץ’ / ‘נציג משפטי’, אל סוציאלוגו / לה סוציאלוגה ‘סוציולוג’ וכו ‘. עם זאת, צורות כמו לה ארקיטקטו, לה פילוסופו, לה לטראדו עשויות להיות מועדפות בספרד. La magistrada ‘שופט’ (בדרגה גבוהה יותר מאשר שופט בריטי) מקובל כיום.

(1) צורות נשיות משמשות לעיתים קרובות, אפילו בדיבור משכיל, כאשר האישה אינה מקשיבה: ¿qué tal te llevas con la nueva jefa? ‘איך אתה מסתדר עם בוס האישה הטרייה שלך?’, אבל אני האן דיצ’ו קאוסט אס לה ג’פה דל דפראמנטו ‘הם אומרים לי שאתה ראש המחלקה’.

למד את השפה הספרדית בכל עת, בכל מקום

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *